Бринза Я.С. " Інтелектуально - пізнавальні ігри на уроках географії та природознавства

ІНТЕЛЕКТУАЛЬНО – ПІЗНАВАЛЬНІ ІГРИ НА     УРОКАХ ГЕОГРАФІЇ  ТА   ПРИРОДОЗНАВСТВА

Гра « Поміркуй та поясни»
Клас поділяється на групи. Кожна група отримує картку з завданням.

Картка №1
Доведіть, що кругообіг води відбувається у вашій місцевості. Приведіть приклади, які підтверджують ці явища.

Картка №2
Кругообіг води зв’язав між собою літосферу, атмосферу та гідросферу. Доведіть це.

Картка№3
Вода – джерело життя на Землі. Прісну воду людина використовує в побуті, сільському господарстві, промисловості. З поверхні річок та озер вона випаровується в атмосферу. Поясніть, чому кількість прісної води не зменшується.

Гра «Зайвий в ланцюжку»
Ніл, Дрейка, Дніпро, Амазонка.
Дунай, Південний Буг, Гібралтарська, Єнісей.
Міссісіпі, Парана, Амур, Лєна.
Мурей, Ніл, Рейн, Волга, Мексиканська.
                                                                                                                       
Гра «Засідання вченої ради з питання: від чого залежить солоність води?»
Клас поділяється на групи. Кожна група отримує завдання:

? Чи повсюди в Світовому океані однакова солоність води.

? Яка солоність вод на екваторі, в тропічних широтах, в помірних.

? Що впливає на солоність вод Світового океану, які природні явища зменшують солоність, збільшують.

?Чому солоність багатьох морів та заток відрізняється від середньо океанічної. Поясніть це на прикладі солоності води: Чорного(18%), Карського(10%), Червоного(45%).

Гра «Плутанина»
Гру можна використати для закріплення та перевірки вивченого матеріалу. Учні отримують завдання в якому
вказано географічні об’єкти і треба їх розподілити по материкам, по темам.


Гра «Аукціон»
По темі «Грунти. Рослинний і тваринний світ»

Слово «аукціон» повернулося до нас не так давно, але входить до нашого лексикону дуже швидко. «Аукціон»- це продаж товарів з публічного торгу покупцеві, який запропонував найвищу ціну. «Товар» на аукціоні – це «лот»

Розпочинається торг. Я оголошую товар, тобто завдання лота, і час на обдумування та вартість. Звучить гонг. Протягом відведеного часу ви обдумуєте відповідь на запитання, піднімаєте руки. Якщо перша відповідь конкретна, точна – вдаряю в гонг. Товар вважається проданим. Коли відповідь не точна чи потребує доповнення, то звертатимусь до інших учасників, які хочуть допомогти. Чия відповідь буде точніша, той оголошується покупцем. І тоді звучить гонг. Не можна збити ціну, тобто вигукнути, не піднімаючи руки, порушник цього правила покидає аукціон. Мені допомагатиме «банкір», який фіксуватиме результати аукціону в таблиці. Решта учнів класу є членами акціонерних товариств, тобто акціонерами. Акціонер-це власник акцій. В нашому випадку ви власники своїх знань. Набуті знання ви вкладаєте в збагачення свого АТ.

Вами створено два АТ, кожне обрало свого «президента». Напередодні вам було надано літературу для підготовки до уроку-аукціону. Прошу «президентів» представити свої АТ (назва, емблема, девіз)

Аукціон оголошується відкритим.

Лот № 1
 являє собою перевірку АТ на «платоспроможність», тобто підготовленість учнів з теми. Лот складається з 12 географічних понять і термінів, визначення яких треба дати кожному члену АТ. 

Час на обдумування – 5 секунд.
Максимальна вартість – 2 бали.

1 лот

1. Солончаки
2. Релікти
3. Ефемери
4.Грунт
5. Біогеографія
6. Гумус
7. Дернина
8. Ендемік
9.Меліорація
10.Флора
11.Рекультивація
12.Материнська порода
2 лот
1. Ефемероїди
2. Ксерофіти


Гра «Уявна подорож»
Обирається капітан, який розпочинає подорож, називаючи об’єкти повз яких пропливає корабель, дає їм повну характеристику, далі передає керування помічникові і продовжується подорож до кінця.

Гра «Знайди помилку»
Учні отримують текст з розповіддю про об’єкт, географічне положення, рельєф, при цьому в тексті допущено помилки, треба їх відшукати.

На карті неправильно зображені об’єкти, треба виправити помилки.

Гра «Лабіринт»

Дано цифри, треба їх розшифрувати, за основу береться чотиризначне число.

20611620221056421894

Гра «Склади карту»
Завдання гри – навчити дітей використовувати на практиці здобуті знання про напрямки, азимути, умовні знаки. Розвивати творчі здібності, логічне мислення. На думку авторів Г.С.Кулініч та В.В.Ніколіна, по ходу гри учні можуть самі оцінювати свої дії, а головне в процесі гри учні отримують знання, та задоволення.

 Побудуй карту за напрямками
1. У центрі – школа,
На півночі – мішаний ліс,
На північному сході – річка,
На північному заході – озеро,
На південь – сад,
На південний захід – луки і чагарники,
На південний схід – кам’яний кар’єр,
На схід – залізниця,
На захід – стежка до криниці.

2.У центрі – луки і чагарники,
На півночі – кам’яний кар’єр,
На південному заході – болото,
На північному сході – пагорб з вітряком,
На південь – залізнична станція, вздовж залізниці, що проходить з північного сходу на північний захід,
На південний захід – мішаний ліс,
На захід – школа.

Склади карту за азимутами
У центрі – болото,
азимут 360 –пагорб з вітряком,
азимут 45 – хвойний ліс, просіка,
азимут 100 – стежка до криниці,
азимут 150 – яр вздовж дороги, яка проходить з півночі на південь,
азимут 210 – рідкий ліс/вирубаний ліс,
азимут 250 – дорога/лінія зв’язку,
азимут 270 – річка, що протікає з заходу на схід,
азимут 300 – мішаний ліс.
За яким азимутом потрібно пройти, щоб повернутися до болота? 

Склади карту за легендою.
Будиночок гномів стояв серед рідколісся на північному заході місцевості, а кам’яний кар’єр, де гноми добували чудові самоцвіти, знаходився на південному сході. Кожного дня гноми вирушали на роботу однією з цих доріг. Чи буде ця дорога найкоротшою? 

Склади карту та покажи шлях до кар’єра.
Лежачи за пеньком, Вовк побачив, як по рідколіссю спокійно йшов Заєць. «Ну, постривай!» - крикнув Вовк. Сполоханий Заєць кинувся на північ через сад, далі повз станцію і повернув на схід через піски до глибокого яру.

Та Вовк не відставав. Заєць зигзагами пробіг на південь через чагарники і луки, а далі оббіг навколо вітряка, перестрибнув автодорогу на заході й повернув у просіку хвойного лісу на півночі. Добігши до молодих ялинок, він швидко заховався.

Склади карту погоні
 Вовка за зайцем. 

Немає коментарів:

Дописати коментар