Москаленко Р.С. " Використання відео на уроці географії "

Використання відео на уроці географії
                                                                     
       Відеокартинка завжди захоплювала увагу глядачів. Тому і не дивно, що відео у формі демонстрації різних кінофільмів зараз часто використовується у процесі навчання. На відміну від телемовлення, де ми залежні від програми телепередач, складеної завчасно і не нами, відео на цифрових носіях інформації дозволяє вчителю самостійно визначати об'єкт перегляду, тобто потрібний нам фільм, або його фрагмент.
        Використання кінофільмів в освіті може відбуватися двома шляхами: створення комплексних навчальних фільмів та коротких фрагментів. Кінофрагменти обмежуються демонстрацією того, що стосується певного питання теми, розраховані на декілька хвилин та будуються на принципах: ущільнення, специфічності, важливості, відповідності віковим і психологічним особливостям учнів, візуального пріоритету, образного контексту, поєднання з іншими засобами навчання.
       Короткометражний фільм — ефективний засіб активізації пізнавальної діяльності учнів. Він допомагає не тільки розвиткові навчальних навичок учнів, а також сприяє культурному збагаченню учнів, адже вони дізнаються про географічні особливості,спадщину, культуру та традиції країн яких вивчається. Психологічні особливості впливу навчальних відеофільмів на учнів (здатність керувати увагою кожного з них і аудиторією в цілому, впливати на об'єм довготривалої пам'яті й міцність запам'ятовування, емоційно впливати на учнів і підвищувати мотивацію навчання) сприяють інтенсифікації навчального процесу і створюють сприятливі умови для формування комунікативної (соціокультурної) компетенції учнів. Специфіка відео полягає в тому, що воно дає можливість поєднати зорові та звукові образи у типових обставинах, запропонувати учням мовленнєву ситуацію, в якій вони за допомогою вчителя можуть опинитися у ролі активних учасників комунікації. Отже, впровадження нової технології дозволяє отримати результати на різних рівнях: від знань, умінь і навичок до розвинених навчально-пізнавальних, творчих якостей особистості.
        Ознайомлення учнів з новими документальними фільмами надає змогу вчителю зробити свої уроки цікавішими, насичинішими і продуктивнішими. Демонстрування відеоматеріалів викликає інтерес учнів, у процесі їх перегляду виникає досить стійка мимовільна увага, що зумовлена яскравістю, динамічністю, розмірами, контрастністю зображення, звуковим супроводом тощо. Саме цим пояснюється міцне запам'ятовування учнями окремих, найяскравіших, емоційно насичених кадрів. Утворюються передумови для формування чітких уявлень, свідомого та глибокого засвоєння знань.
         На заняттях з географії використовуються кінофільми різних видів: художні, науково-популярні, а також спеціальні навчальні. Кінофільми і кінофрагменти забезпечують динаміку зображення, синхронну подачу зображення і звуку, доповнюють мовленнєвий ряд музичним супроводом. Розрізняють декілька типів навчальних кіноплівок: цілісні фільми, які складаються із декількох частин, і кінофрагменти (3—5 хвилин).
         Основними критеріями відбору є відповідність кінофільму тематиці навчальної програми (Наприклад його країнознавча інформація, наукова достовірність, виховна цінність, а також здатність впливати на зацікавленість учнів та відповідність інтересам і віковим особливостям дітей). Науково-популярні фільми, що використовуються , мають бути розподілені за темами, для кожного уроку потрібно вибирати окремі фрагменти, які не повинні заважати вчителю і учням у процесі проведення уроку. Кожен документальний фільм створений автором, який має власний погляд на ту чи іншу подію, тому вчителю потрібно чітко відбирати відеоматеріал так аби учень міг самостійно робити висновки.
           Використання аудіовізуальних засобів є необхідною ланкою у роботі творчого вчителя тому, що арсенал їх дидактичних можливостей дуже великий. Це: урізноманітнення форм подання інформації; урізноманітнення навчальних завдань; забезпечення зворотного зв'язку, широкі можливості діалогізації навчального процесу; індивідуалізація процесу навчання, розширення поля самостійності; широке застосування ігрових прийомів; активізація навчальної роботи учнів, посилення їх ролі як суб'єкта учбової діяльності; посилення мотивації навчання. Для ефективного формування дослідницьких вмінь учнів на уроці слід дотримуватися додаткових вимог: по перше, впровадження зпарених уроків з відповідної теми; по-друге, використання у логічному поєднанні завдань трьох типів: репродуктивного, продуктивно-пізнавального і проблемного; по-третє, врахування рівня підготовки школярів до сприйняття аудіо-відеоматеріалів. Також важливо знайомити учнів з текстами довідників чи підручників після закінчення роботи з аудіовізуальними засобами. Побудована таким чином робота сприяє розвитку учнівських компетентностей, дозволяє сформувати в учнів наступні дослідницькі вміння і навички: робота з аудіовізуальними засобами, як зі специфічним  географічним джерелом; спостереження і аналіз географічних явищ чи процесів; формування гіпотези; використання набутих знань на практиці і в галузі інших споріднених з географією предметів. Найбільш підготовлені учні можуть узагальнити матеріал і скласти доповіді, написати реферати.
          Оптимальний хронометраж відеоматеріалів на уроці тривалістю 45 хвилин повинен складати 10-15 хвилин. Для уроків різних типів доцільно використовувати різні види відеоматеріалу: відео-пояснення (розповідь), відеоілюстрацію, відео-підтвердження, відео-тест тощо. Для кожного конкретного уроку вчитель повинен ретельно відібрати той відеоматеріал, який відповідає меті, плану і структурі уроку. Відібраний навчальний відеоматеріал обов'язково повинен бути поділений на невеликі фрагменти (кадри), які розташовані в логічній послідовності. Крім нової навчальної інформації, кожен відео фрагмент має також завдання, яке необхідно виконати після отримання інформації.
          Слід пам'ятати, що при переобтяженні уроку аудіовізуальними засобами (чисельним демонструванням, прослуховуванням, застосуванням різноманітної техніки) губиться навчальний зміст уроку.
Умови використання кінофільмів і кінофрагментів у навчальному процесі, мають поширюватись і на добір відеофрагментів мультимедійної презентації: повнометражні кінофільми доцільно показувати на початку вивчення навчальної теми — для ознайомлення з її змістом, і наприкінці — для її узагальнення; важливе значення для сприйняття і засвоєння інформації, що подається у фільмі, має вступне слово викладача перед початком його демонстрації і співбесіда після перегляду фільму; кінофрагмент присвячений аналізу конкретних питань повинен бути коротким (1-3 хв.), а його показ виступає як ілюстрація; якщо кінофрагмент носить загальний характер, тривалість його не повинна перевищувати 3-5 хвилин і демонструвати фрагмент слід на початку заняття, після пояснення теми; тривалість кінофрагмента, який містить складну інформацію повинна тривати 7-8 хвилин, а після його демонстрації необхідна пауза для запису учнями інформації і коментарів учителя; тривалість кінофрагмента призначеного для підведення підсумків вивчення теми, не повинна перевищувати 10 хвилин; загальна тривалість демонстрації кінофільму на уроці не повинна перевищувати 30 хвилин.

Як приклад: (6 клас)
Прийом «Географічний кінозал»
Учитель пропонує учням переглянути фрагмент фільму
та проаналізувати його, відповівши на запитання:
1) Чи багато куточків недоторканої природи збереглося на нашій планеті?
2) Яке значення мають географічні знання для людини та її життя в природі?

3) Наскільки безпечно змінювати навколишнє природне середовище без урахування основних законів природи? Які це може мати наслідки?

Немає коментарів:

Дописати коментар