"Розвиток
мислення – це найкраща
підготовка дітей до життя.
У сучасному вкрай динамічному й
складному світі для діяльності людини
важлива не стільки сума знань...,
скільки вміння здобувати знання та
відповідно користуватися ними,
тобто вичленовувати й аналізувати явища,
помічати в них суттєве,
робити правильні висновки й
приймати своєчасні виважені рішення".
Розкриття потенціалу
креативності як показник обдарованої дитини
Більшістю сучасних
психологів проблема розвитку обдарованої дитини розглядається у контексті
розкриття її творчого потенціалу, розвитку інтелектуальних здібностей, а також
формування особистісно-мотиваційної сфери. К.Д.Ушинський писав про те, що дитина, яка
отримала від народження щасливе поєднання інтелектуальних і творчих здібностей,
має можливість скористатися ними у майбутньому.
Креативність – це одна з
найголовніших умов розкріпачення свідомості – її вихід за межі наявного
чуттєвого буття, піднесений, узагальнено-позачасовий погляд на речі, це крок
свідомості за обрій усталеного, у світ свободи та творчості.В ході дослідження досвіду роботи
сучасних фахівців, викладеного у психолого-педагогічній літературі, було
визначено найефективніші форми
та методи роботи з обдарованими дітьми, розкриття потенціалу
креативності, а саме:·
реалізація творчого експрес-тренінгу під час проведення шкільних
уроків;
·
налаштування учнів на досягнення успіху;
·
допомога кожному учневі ставити перед собою посильні завдання, які
б відповідали його інтересам і носили дослідницький характер;
Освітній простір життєтворчості
особистості як індикатор потенційної обдарованостіЗгідно з новітніми ідеями вітчизняної
педагогічної науки головною умовою розкриття потенціалу креативності учнівської
молоді є перетворення традиційного навчально-виховного процесу, побудованого на
засадах суб’єкт-об’єктних відносин педагогів у учнями, на освітній простір
життєтворчості, насичений різноманітними інтерактивними заходами за всіма
можливими сферами самоздійснення особистості.Наведу коротку характеристику деяких форм та методів роботи з
обдарованими дітьми: – ТРВЗ
(теорія розв’язання винахідницьких завдань) – пропонує певний набір прийомів
мислення, кінцевою метою яких є свідоме досягнення стану «осяяння», підказок
інтуїції тощо. Використання алгоритму розв’язання проблемних ситуацій у ході
навчального процесу виробляє в учнів такий стиль мислення, в основі якого є
гнучкість, оригінальність, чутливість до протиріч, вміння свідомо моделювати
ідеальний еталон, психологічно орієнтована думка на його досягнення і домагання
цього найкоротшим шляхом.– Ейдетика
– технологія формування ейдетичного мислення, в основі якого запам’ятовування
інформації через образи, асоціації й відчуття. В учнів розвивається уява та
фантазія, гнучкість мислення, здатність створювати об’ємні й яскраві образи.
Відбувається стимулювання роботи правої півкулі головного мозку, що забезпечує
розвиток здатності створювати варіативність у розв’язанні творчої задачі, що є
основою для активізації креативного мислення та використання його у вирішенні
навчальних та життєвих задач.Принцип відкритих перспектив:
будь-який учень, навіть найслабший, може сьогодні спробувати вивчити тільки
один сьогоднішній урок, добре написати конспект і відразу одержати свою першу
добру оцінку, а там другу, а там третю… Спочатку ці оцінки майже нічого не
важать (крім того, що учень старається, але хіба цього мало?); однак поступово
приходить і справжнє знання, а разом з ним і інтерес до предмету. Починаючи з
будь-якого дня, кожен може вчитися добре, і це зараз же позначиться на оцінках,
це негайно відзначить учитель, скільки б у нього не було учнів.– Наголошення на будь-яких поліпшеннях
Помічати і відповідним чином відмічати кожен маленький, але успішний крок на
шляху до виконання завдання– Повідомлення про будь які внески
Акцентувати увагу на цінності активності учня в усних відповідях і класних
дискусіях, пам’ятаючи, що вони вносять власний внесок у колективну роботу як
можутьЦе похвала, висловлена з очевидним
ентузіазмом. Ми можемо «аплодувати» досягненням як навчальним, так і деяким
іншим, що мають певне відношення до навчання. «Оплески» повинні бути без
порівнянь з іншими, без очікувань на майбутнє.Метод роботи з обдарованими дітьми – проблемні запитання. При
вивченні різних тем з предмету підбираються проблемні запитання, на які учень у
підручнику готової відповіді не знайде. При цьому для вірної відповіді учню
потрібно ще застосувати знання з вивчених раніше розділів. Ще в запитання
закладається якась проблемна ситуація, розв’язати яку потрібно неординарним
способом.
Метод роботи з обдарованими дітьми – побудова гіпотез. Учні
висувають власні гіпотези щодо вирішення наукового завдання. Роблять свої
припущення, що можуть стати темою дослідження.
«Виділяти найкраще» – цей метод,
відомий як «ефект Розенталя» або ефект Пігмаліона – психологічний феномен, який
полягає в тому, що очікування особистістю реалізації пророцтва багато в чому
визначають характер її дій та інтерпретацію реакцій оточуючих, що й провокує
«само здійснення пророцтва», цей термін винайшов американський соціолог Роберт
Мертон у 1948 році для тих пророкувань, які стихійно «керують» поведінкою людей
і призводять до очікуваних ними результатів.Форма роботи з обдарованими дітьми – інтерактивне навчання:
«запитання – відповідь». Для цього клас поділяється на декілька груп. Кожна
група одержує завдання прочитати текст з підручника і скласти запитання до
нього. Коли учень замислюється над постановкою запитання, то в його уяві має
бути варіант відповіді, це розвиває логічне мислення. Ланцюжок «запитання –
відповідь» сприяє тому, що відповідь породжує нове запитання. Така методика
роботи допомагає дитині формулювати певні умовиводи, висловлювати свої думки,
доходити правильних висновків.
Форма роботи з обдарованими дітьми: «інформаційно – пізнавальна
суперечність». Характерна особливість полягає в тому, що елементами є істинні,
але, на перший погляд, суперечливі судження.
Прийом «Незавершене рішення» – за його
допомогою можна визначити рівень пізнавальної активності. Наприкінці уроку
вчитель пропонує учням виконати завдання творчого характеру і попереджає, що
рішення виявиться досить цікавим і несподіваним. Після обговорення висунутої
проблеми учні починають роботу, але не встигають виконати завдання до
закінчення уроку. Вчитель, не фіксуючи увагу на тому, що завдання повинно бути
завершено, перевіряє його наявність і якість виконання на наступному уроці.
Немає коментарів:
Дописати коментар