Засідання 3 ( 2014/15)

Значення інтеграції географії та природознавства з іншими науками.
/ вчитель географії та  біології Аджамської ЗШ I-IIIст. Січкар О.Ю./   

Актуальною на сьогодні є ідея інтеграції, оскільки з її успішною реалізацією передбачається досягнення мети якісної освіти.
Інтеграція - це необхідний дидактичний засіб, за допомогою якого можна створити у свідомості учнів цілісну картину світу. Прикладом інтегрованого курсу є «Природознавство» у 5 класі, яке базується на знаннях з фізики, хімії, біології, географії та астрономії. Йде підготовка учнів до вивчення в 7-9 класах базових предметів природничого циклу.
  Отже, реалізація міжпредметних зв’язків під час вивчення географії забезпечує здійснення одного з основних принципів дидактики – наступності у вивченні матеріалу, що сприяє формуванню глибоких та міцних знань, а також значною мірою зменшує перенавантаження учнів  - як розумове так і емоційне.
Шкільна географія в наш час представлена двома практично не зв’язаними дисциплінами – фізичною географією і соціально-економічною, що тяжіють до блоків, відповідно, природничих і гуманітарних наук. У зв’язку з цим принципи інтеграції проявляються у двох площинах: з одного боку, принцип внутрішньої інтеграції географії в єдину шкільну дисципліну, а з іншого – принцип інтеграції географії з частиною суспільних наук.
Проблема виховання інтересу до  природничо-географічних знань на уроках географії та природознавства – це вимога часу, це формування в свідомості учнів цілісної системи знань про природу, інтеграція економічних та природничих  знань, що сприяє ознайомленню учнів з сучасними науковими підходами до пізнання світу, оволодінню основами наук про природу і людину, прищепленню дбайливого ставлення до природи, охорони навколишнього середовища.
Важливо відзначити, що шкільним курсам природознавства та географії належить сьогодні  найголовніше значення в процесі інтеграції навчальних дисциплін,що стосуються сфери регулювання відносин людини й навколишнього середовища.
 Географічний та природознавчий зміст пронизує практично всі навчальні предмети. Ось кілька прикладів.
На уроках математики різноманітні обчислення, побудова графіків, діаграм, таблиць часто пов’язані з вивченням міграційних процесів і демографічних змін, динаміки промислового й сільськогосподарського виробництва, із зіставленням розміру територій різних країн світу (довжина кордонів, географічні координати, площа - у квадратних кілометрах і метрах), з вимірюванням морських, сухопутних і повітряних туристичних трас тощо.
Знання, отримані на уроках хімії, можна використовувати й під час вивчення теми «Хімічна промисловість» у 9, 10 класахПід час вивчення теми». Можлива форма проведення уроку разом з учителем хімії.
Тема «Формування політичної карти світу» у 10 класі передбачає глибокі знання історії.
    Географія є одним з тих навчальних предметів, що дає багатий матеріал для відпрацювання найрізноманітніших прийомів і методів роботи з інформацією. Викладання географії пов’язане з використанням великого обсягу різноманітної інформації, що робить застосування комп’ютерної техніки особливо ефективним, оскільки дозволяє дуже швидко опрацювати цю інформацію і представити її у вигляді таблиць, схем, діаграм, визначити залежність між різними об’єктами і явищами, будовою та функціями
      У своїй практичній роботі я найчастіше використовую презентації, створені з допомогою програми PowerPoint:
Познайомитися й «подружитися» з географією та природознавством  допоможуть популярні вірші, пісні, уривки з літературних творів.
Отже, вивчення окремих тем на інтегрованих уроках може стати основою системного, внутрішньо зв’язаного освітнього процесу, а робота викладачів набуває характеру кооперації, взаємопідтримки, взаємозбагачення.
Для успішного проведення інтегрованих уроків необхідно створювати атмосферу зацікавленості і творчості. Звичайно, на такому уроці працюють два вчителі одночасно . Такий підхід зацікавлює учнів, розвиває їх творчий потенціал, розширює і зміцнює знання, отримані на окремих уроках. Але підготовка до такого заняття – це дуже складна робота, що висуває особливі вимоги до вчителя:
1.     Учитель повинен повною мірою, у повному обсязі володіти змістом свого предмета, щоб ретельно і цілеспрямовано відібрати те, що необхідно з теми уроку.
2.     Добре знати матеріал навчального предмета, з яким проводитиметься інтеграція.
3.     Учитель повинен мати уявлення про картину світу, єдиний простір.
4.     Дуже важливим моментом є психологічна сумісність учителів, які готують, а потім проводять інтегрований урок. Це – розуміння одне одного з півслова, за допомогою міміки, жестів.
Таким чином, можна припустити, що не кожен вчитель зважиться на проведення такого заняття. Інтегрований урок покликаний розглядати один складний об’єкт із погляду різних наук або різні об’єкти на основі загального підходу. Позитивними моментами інтегрованих уроків можна назвати такі:
·        уроки дозволяють активізувати пізнавальну діяльність учнів, посилюють тенденцію до синтезу знань;
·        інтеграційні пізнавальні знання допомагають у короткий строк виявити інтереси учнів, що є важливим моментом у навчанні;
·        учні отримують більш точне й образне уявлення про загальну картину світу, природні явища тощо, тому що пов’язують знання різних предметів загальною темою, загальними завданнями й розглядають цей зв'язок у житті на конкретних прикладах;
·        у процесі вивчення географії  та природознавства ми прямо й побічно стикаємося і навіть більше – приміряємо на себе чимало професій (економістів, туристичних агентів, метеорологів, екологів, журналістів, соціологів, етнографів і багато іншого). Географія допомагає школяру самовизначитися з майбутньою професією і соціально адаптуватися.
Інтегровані уроки географії та природознавства допомагають створити в учнів цілісну картину світу, стимулюють пошук взаємов`язків у знаннях з різних предметів під час вивчення окремих курсів. Адже ще Цицерон сказав: «Світовий організм є нерозвиненим цілим. Усі елементи світобудови органічно пов’язані між собою».   

Немає коментарів:

Дописати коментар