Шуліка К.С. Розробка уроку " Географічна гра - змагання" з теми " Африка".

ТЕМА  УРОКУ: Географічна  гра-змагання  “  Африка
МЕТА  УРОКУ:
1.Навчальна- узагальнити, систематизувати, перевірити  знання  з  геогра-фічного  положення, історії  відкриття  і  дослідження, тектоніки, рельєфу, кліматичних  поясів  та   головних   типів  клімату,внутрішніх  вод,  рослин-ного  і тваринного  світу  природних  зон  материка, расового  та етнічного
складу населення  та  політичної  карти, характеристики  найбільших  держав  Африки.
2.Розвивальна-  розвивати  образне  і логічне  мислення вміння  висловлю-
вати   думки, вміння  звˋязного  мовлення.
3.Виховна-виховати  доброзичливого, ввічливого, комунікабельного, тактов-
ного  учня.
Тип  уроку: урок   узагальнення  та  систематизації  знань
Форма  проведення :  гра-змагання.
Обладнання: роздаткові  картки  з  завданнями, емблеми  для  учасників  команд.

                                                    ХІД      УРОКУ
I.Організаційний  момент
   Привітання   учнів, перевірка  присутності   і   обладнання.
II.Повідомлення  теми  й мети уроку, мотивація  навчально-пізнавальної
діяльності  учнів
Команди шикуються, виголошують  девізи, демонструють  емблеми, презен-
тують  капітанів.
Команда  1. Лівія
Ми  команда  -  Лівія,
Ні , любі, не  Болівія,
Лівія  спекотна , посушлива  і  жарка
Вас  запросить  в мандрівку, бо кропітка,
Кропітка  праця  знавця  африканської  природи,
Що  містить  безліч  таємниць, які  при  нагоді,
Ми  розкриємо  точно  й  без  зусиль,
І  подолаємо  море  гарячих  миль.
По  її  спекотним  нетрям  разом,
Нашим  любим    сьомим  класом
Поподорожуємо  весело  гуртом,
І  не залишимо  нікого  за  бортом,
Адже  всі  у  нас  знавці  Чорного  континенту,
Які  всі  завдання  розв´яжуть  моментом,
І  переможуть  суперника  без  вагань,
Та  стануть  першими  в одному  із  змагань !
Команда  1. Ботсвана
Ми  команда  є  Ботсвана,
Яка  не  впаде  від  перемоги  у  нірвану,
А  вирве  її  у  суперника  без  жалю,
І не  скаже : Любий, піддайся, я тебе  молю !”
Адже  ми кмітливі, заповзяті, юні,
Географи  і  географині, красені  і  красуні,
Які  безліч  завдань  подолають  вправно,
Вирішать  всі  питання  оптимально,
І  скажуть :  Суперник, любий, стережися !
Плач,  остерігайся  і  боїся !
Адже Ботсвана йде  до перемоги,
І  не  кличе, люба , на  підмогу,
А  з розумом  і  заповзятістю,
Кмітливістю  і завзятістю,
Перемагає  швидко  й  вправно,
І  робить  свій  внесок  в вивчення  Африки   бесславно !
III.Відтворення  та коригування  опорних  знань
1.ГРА “ Портрет: командам  видаються  роздаткові  картки,кожна  з  яких містить п´ять тверджень  про  мандрівника, що  зробив  вагомий  внесок  у  пізнання  Африканського  континенту. Необхідно ,за  відведений  проміжок  часу, упізнати  дослідника  і  правильно  вказати  його  прізвище.За  кожну  вірно  розгадану  картку  журі  нараховує   5  балів.
Команда  1.Лівія 
1.Відомий  шотландський  природодослідник  Південної   і   Центральної
Африки, місіонер.
2.Вперше  перетнув  південну  половину  Африки  від  океана  до  океана  з
заходу  на  схід.
3.Дослідив  западину  Калахарі, басейн  річки  Замбезі.
4.Дослідив  озера  Ньяса  і  Танганьїка.
5.Відкрив  водоспад  Вікторія  і  р. Луалабу.
Відповідь  :  Давид  Лівінгстон.
Команда   2. Ботсвана
  1.Наш  співвітчизник, один  із  засновників  Російського  географічного  то-
вариства ;
2.Першим  з російських  мандрівників  відвідав  Абісінію (  Ефіопію)  і  опи-
сав  її.
3.Гірничний  інженер, якого  відрядили  до  Єгипту  для  пошуків  родовищ
золота.
4.Описав  рельєф  маловідомого   тоді  Ефіопського  нагір`я.
5.Першим  припустив, що  головним  витоком  Нілу  є  не  Голубий, як  тоді
вважали   географи, а  Білий  Ніл, верхів`я  якого   слід  шукати  в  екваторі-
альних  районах  Африки.
Відповідь :  Єгор  Ковалевський
2.ГРА  “Швидше, хутчіше “:  обидві  команди  отримують  розрізані   на  од-накову   кількість  частин  контурні  карти    Африки .Необхідно, якомога  швидше  скласти  фрагменти  і  отримати   зображення  материка,назвати  його, і  розповісти   про  історію   його  відкриття  і  освоєння.За  вірно  ви-конане  завдання  нараховується  10  балів.
3. ГРА Дай  визначення : команди  дають  визначення  термінів.За
кожне  правильне  визначення  -  3  бали.
Команда   1. Лівія ”
Ваді, ергі, пасати,маквіс,ксерофіти.
Команда   2. Ботсвана
Гамади,ендеміки,арідность,епіфіти,сукуленти.
4. ГРА Працюю  з  картою :нанесіть  якнайшвидше  правильно  і точно  географічні  об´єкти на  контурну  карту.
Команда   1.” Лівія ”
Замбезі,Танганьїка, Суецький  канал, мис  Рас –Гафун, п-ів  Сомалі,Гвінейсь-
ка  затока, Червоне  море,Мадагаскар, Наміб,водоспад  Вікторія.
Команда   2. Ботсвана
Ньяса, Конго, Ніл,  мис   Рас-Енгела, Аденська  затока,  Бенгельська  течія,
Калахарі,Вікторія, Чад,Баб-ель-Мандебська  протока.
IV.Узагальнення  та  систематизація  понять
5. ГРА Подумай ,поміркуй : гравцям  команд  задається  питання,на  яке
має  право  відповісти   та  команда ,капітан  якої  першим  підняв  руку.У разі  неправильної  відповіді   право  на  неї  переходить  до  команди-супер-ниці.Кожна   повна ,правильна  відповідь   на  питання  додає  у  скарбничку  команди   5  балів.
1.Поміркуйте, чому  у субтропічному  середземноморському  типі  клімату
Африки  опади  випадають переважно  взимку ?
2.Поміркуйте  і  розкрийте  причини  утворення  найбільшої  пустелі  світу  -
 Сахари  на  півночі  материка ?
3.Поміркуйте, чому  вологі  екваторіальні  ліси  відсутні  на  сході  материка ?
4.Поміркуйте, чому  вночі  в  Сахарі  не  обійдешся  без  вовняної  ковдри ?
5.Поміркуйте,  чому    влітку  в  тропічному   кліматичному  поясі  жаркіше  ніж  взимку  ?
6.Поміркуйте, чому  вночі  в  областях  тропічного  пустельного  типу  клі-мату  температура  повітря  різко  падає  ?
7.Поміркуйте, чому  червоно-жовті  фералітні  грунти  вологих  екваторіаль-
них    лісів  Африки  малородючі ?
8.Поміркуйте, чому  савани  Африки  - рай  для  копитних  тварин ?
9.Поміркуйте, чому  в  саванах   Африки  чергуються  вологий  і  сухий  се-
зони ?
10.Поміркуйте, чому  в  кліматичній  області  з  субтропічним  морським  типом  клімату  Африки  спостерігається  рівномірне  зволоження  протягом
року ?
6.ГРА Складне  питання:питання  однакове  для  обох   команд ,дається
5  хвилин  на  обговорення, за  які  команди  тезісно  занотовують  свою  від-
повідь  на  ватмани, а  після  по  черзі  презентують.Максимальна  оцінка  за
кожне  питання – 5  балів.
Команда   1. Лівія
1.Розкрийте природні  причини  загадки  Нілу :  річка  тече  по пустелі ,але
не  лише  не  втрачає  воду  на надмірне  випаровування  і  просочування
в  піщаний  грунт, а навпаки  її  запаси  істотно поповнюються  і  вона  роз-ливається  ?  Відповідь  обґрунтуйте.
2.Які пристосування  мають  тварини  і рослини  тропічних  пустель  і напів-
пустель  для  існування  і  виживання  в  складних  кліматичних  умовах
тропічного  континентального типу  клімату ?
 3.Чому  річка  Конго  повноводна  на протязі  року ?
Команда   2. Ботсвана
1.Поміркуйте, чому  у тропічному  кліматичному  поясі  південної  півкулі,
на  відміну  від північної , формується  тропічна  волога ( морська )  кліма-
тична  область ?  Думку  розкрийте.
2.Чим  можна  пояснити  значне  буйство, видове   різноманіття  флори  та
фауни  в  природній  зоні  вологих  екваторіальних  лісів  Африки  ?
3.Сільські будинки в Африці мають  земляну або глиняну підлогу.Подекуди долівку навіть цементують ,вкриваючи  потім  циновками.А  у  квартирах міських  жителів   підлога  нерідко  кам’яна.Поясніть з  погляду  кліматичних особливостей  Африки  такі  особливості  облаштування  житла.

V.Засвоєння  провідних  ідей  і  теорій  на основі  широкої  систематизації
7.ГРА “Хвилинка-цікавинка” :команди отримують завдання, пригадати
 якомога  більше   цікавих  фактів  про  рослинний  і  тваринний  світ  Афри-
ки.Команди  по  черзі  розказують  свої  цікавинки. Виграє  команда ,яка  назве  якомога  більше   цікавих фактів, що  активізують  пізнавальний  інте-рес   суперників   та  журі. За  кожен  достовірний, цікавий  факт   нарахову-ється – 5  балів.
8.ГРА Геграфічна  словозуха: для  участі  у  грі  потрібно  по  дві  особи  від  команд ,учні  стають  один  навпроти  одного.Позаду  одного з учнів  стає учитель  і тримає  у  руках  картки  із  назвами  тварин  Африки, таким  чи-ном, щоб один   із  учнів  їх  не  бачив  зовсім, а  для  іншого  вони були  добре  видні.Завдання :учень, який не  бачить  загадані  слова, повинен  по словесним  підказкам  іншого  учня   відгадати  загадане слово.За   кожну  відгадану   тварину   команді  нараховується -3  бали.
Команда  1.Лівія
Гепард, каракал, антилопа-гну,скорпіон,змія  чорна  мамба,слон,страус,го-
рила.
Команда   2.Ботсвана
Бегемот, носоріг, лев, гієна, шакал,жирафа, зебра,птах-секретар.
9.ГРА Конкурс  капітанів :
За   кожне  питання  команді  нараховується -3  бали.
Команда  1.Лівія
Чому  територію  країни  Південна  Африканська  Республіка  дуже  часто  називають ”  геологічним  дивом ? Відповідь  обґрунтуйте.
Команда   2.Ботсвана
Чому  в  саванах  Африки  часто  трапляються  пожежі  ? Відповідь  обґрун-туйте.
VII.Підведення  підсумків  змагання
УЧЕНЬ :
Разом  Африкою  мандрували,
Всі  таємниці  її   пізнали,
Безліч  вмінь набули  вправно,
Ще  й погралися  ми  славно,
Час  переможця  вже  назвати,
Щоб  усім  разом  його  привітати !
Журі  підводить  підсумки  і  нагороджує  переможця.
VIII.Повідомлення  домашнього  завдання
- повторити  усі  відповідні  параграфи  цієї  теми ;

- підготувати  кросворди,ребуси   до  теми  Африка.

Немає коментарів:

Дописати коментар